Estratègia, aliances i canal adequat, elements clau per arribar a un públic internacional mitjançant les xarxes socials
DIPLOCAT ha organitzat una sessió amb experts europeus i llatinoamericans per conèixer casos de bones pràctiques i les claus de l'èxit en l'ús de les xarxes socials
DIPLOCAT ha organitzat avui una jornada sobre el rol i el potencial de les xarxes socials a l'hora de fer campanyes internacionals i fer arribar missatges a un públic estranger per part d'entitats amb pocs recursos, com són per exemple les organitzacions sense ànim de lucre. La jornada ha estat 100% digital i ha començat amb una reflexió de la secretària general de DIPLOCAT, Laura Foraster i Lloret, que ha estat molt clara pel que fa a la necessitat de comunicar: "Avui en dia, allò que no es comunica no existeix". També ha destacat les oportunitats que proporcionen les xarxes: "Malgrat alguns perills com les campanyes de desinformació, són més les oportunitats que no pas les amenaces que es deriven de l'ús de les xarxes socials".
A continuació, el periodista Toni Aira, professor i doctor en Comunicació, director del màster en Comunicació Política i Institucional de la UPF Barcelona School of Management (BSM), que actuava de moderador, ha presentat els ponents: Alexandre Jacques, gestor digital internacional a Auvergne-Rhône-Alpes Tourisme; Dante Licona, responsable de xarxes socials de la Federació Internacional de Societats de la Creu Roja i de la Mitja Lluna Roja; David Lesvenan, president de l'associació bretona .bzh; i Cristina Serrano, responsable de comunicació i esdeveniments del CIDOB.
Alexandre Jacques ha parlat sobre la importància de definir una estratègia de comunicació a llarg termini i de definir l'elecció de les xarxes socials en funció d'aquesta i del públic al qual ens adrecem. També s'ha referit a la necessitat de fer anàlisis objectives, establir aliances i socis duradors, utilitzar recursos gratuïts i presentar una imatge el màxim d'impecable possible.
Seguidament, Dante Licona ha posat l'èmfasi en la importància de comunicar-se en l'idioma del públic objectiu i en la compartibilitat, la capacitat de generar contingut fàcil de compartir pels usuaris. Ha coincidit amb Jacques en què cal definir bé els objectius i els canals de comunicació adequats en funció d'aquests, el pressupost existent i els receptors. Pel que fa a l'algoritme de Tik Tok, ha mencionat la rellevància d'identificar els temes, els àudios i les tendències del moment.
Cristina Serrano ha parlat sobre el soroll mediàtic i la innovació en temps de pandèmia. En concret, de la col·laboració amb entitats amb els mateixos valors i de nous formats, i ha posat com a exemple el Projecte Bridge i la reconceptualització de la seva conferència anual el 2020, convertida en un documental basat en entrevistes. També ha parlat de la capacitat de resposta ràpida en un context canviant i de la importància d'utilitzar l'idioma dels receptors.
Finalment, David Lesvenan ha explicat la campanya que des de la seva entitat van dur a terme per aconseguir una emoticona oficial amb la bandera de la Bretanya (#emojibzh) i com es van inspirar en la feina de la Fundació puntCAT. Ha aconsellat que les entitats que vulguin portar a terme una activitat similar a la seva, mirin de cercar socis o aliances que poden ser molt diverses, des de la premsa tradicional, empreses publicitàries i socis amb capacitat de comunicació fins a clubs de futbol. També ha mencionat la importància d'utilitzar les xarxes ja existents i fer campanyes autèntiques i transparents, basades en estadístiques. Ha dit que és bàsic fer una bona gestió del temps i del calendari d'actes per tal de mantenir la intensitat de la campanya i millorar la capacitat de reaccionar davant d'imprevistos.
A partir de les principals idees i consells que es van debatre al llarg de la jornada, DIPLOCAT elaborarà infografies amb recomanacions per a un ús eficaç de les xarxes socials a l'hora d'arribar a un públic internacional. En un context cada cop més interconnectat, canviant i digitalitzat, el rol de les xarxes socials per arribar al públic internacional és fonamental i una excel·lent oportunitat per a petites entitats, govern locals o ONGs sense grans pressupostos. D'aquesta manera, mitjançant la definició d'una estratègia de comunicació amb imatges visualment atractives, una bona planificació i socis i aliances es pot arribar a obtenir un impacte internacional.