La transició verda de la UE només serà possible si hi ha una aposta clara per la governança multinivell
És la conclusió principal de la jornada que DIPLOCAT i la Delegació del Govern davant la UE han fet al Palau Macaya de Barcelona
DIPLOCAT i la Delegació del Govern de Catalunya davant la Unió Europea han organitzat una jornada sobre la governança multinivell com a eina per a una transició verda exitosa. L'acte s'ha fet al Palau Macaya de Barcelona i ha estat conduït per la periodista Ruth Gumbau. La jornada formava part dels actes inclosos en la Conferència sobre el Futur d'Europa (CoFoE), el fòrum públic organitzat per la Unió Europea per fomentar la participació dels ciutadans en el debat sobre les prioritats i els reptes clau per a Europa. L'objectiu de la jornada era posar en valor la governança multinivell en el marc de la UE a partir de l'anàlisi i estudi del cas concret d'un dels reptes més urgents i actuals, que és la transició verda.
El director general de la Representació Institucional del Govern a l'Exterior i de la Unió Europea, Gerard Vives, ha donat la benvinguda als participants i ha explicat que la governança multinivell és un dels pals de paller de la política del Govern. També ha dit que el futur del projecte europeu depèn d'una aplicació efectiva d'aquesta governança i de la capacitat d'implicar-hi la ciutadania. En aquest sentit, s'ha mostrat crític amb el fet que els fons Next Generation de la UE només reconeguin la interlocució dels Estats i no la de les autoritats subestatals i ha recordat el poc respecte de l'Estat espanyol pel principi de subsidiarietat. Vives ha subratllat igualment el compromís del Govern amb el pacte verd europeu, que ha qualificat de repte ambiciós i necessari.
El director de l'Institut Universitari de les Nacions Unides d'Estudis Comparats d'Integració Regional (UNU-CRIS), Philippe De Lombaerde, ha estat l'encarregat de fer la ponència central: "Com diferents nivells de governança poden treballar conjuntament per abordar els temes més urgents de la UE". De Lombaerde ha explicat que la governança multinivell és un concepte dinàmic estretament lligat al principi de subsidiarietat, que implica l'acció de la Unió, els estats membres i els ens regionals i locals, basada en l'associació i destinada a elaborar i aplicar les polítiques de la UE. De Lombaerde ha repassat les 51 recomanacions que fa la CoFoE sobre canvi climàtic, medi ambient i salut, i ha constatat que hi ha molt poques referències a la governança multinivell. Sí que hi ha referències a la participació ciutadana, però no és el mateix. Tenint en compte que els reptes climàtics exigeixen polítiques coherents a tots els nivells, la governança multinivell és imprescindible. De Lombaerde ha acabat la seva intervenció preguntant-se sobre l'impacte de la CoFoE i ha apuntat que potser acabarà portant a una reforma del Tractat sobre la Unió Europea o a una UE de dues velocitats.
Posteriorment ha tingut lloc la taula rodona "Governança multinivell: és hora de posar-se a treballar", que ha comptat amb la participació de Tsvetelina Natcheva, cap adjunta de la Unitat de Governança, plans i integració climàtica de la Comissió Europea; Gianluca Spinaci, assessor del Comitè Europeu de les Regions; Gorka Knörr Borràs, delegat del Govern davant la Unió Europea; i Maciej Sytek, representant de la regió polonesa de Wielkopolska.
Tsvetelina Natcheva ha dit que la Comissió Europea sempre té presents els diferents actors a l'hora de prendre decisions, mentre que a l'hora d'implementar-les hi ha àmbits, com l'agricultura i els transports, en què sí que els Estats són els principals destinataris. Ha posat com a exemple de la implicació local i regional les missions incloses en la iniciativa Horitzó Europa, també en l'àmbit climàtic. A més, la Comissió és plenament conscient que la neutralitat climàtica és impossible d'assolir sense la participació activa dels ciutadans i la mobilització d'aquests s'aconsegueix sobretot des del nivell local.
Per la seva banda, Gianluca Spinaci, del Comitè Europeu de les Regions, ha posat de manifest la importància que ha de tenir per al futur de la UE que hi hagi un compromís d'involucrar els ciutadans i els diferents nivells d'administració, de baix a dalt. És crucial per tal que aquests se sentin partíceps del projecte europeu. Ha destacat que la UE la integren estats amb estructures governamentals i administratives molt diferents que han de ser involucrades i formar part del procés de presa de decisions europeu. Aquest ha estat el cas en molts dels projectes que s'han desplegat en relació a la transició verda als Alps o al Mediterrani, participant-hi diferents estats, regions, ciutats i organitzacions civils de la regió. En aquest sentit, ha conclòs, que el Comitè Europeu de les Regions ha de servir de facilitador per a que aquesta governança multinivell sigui efectiva i que cal mirar endavant i buscar el rol i els instruments adequats per a que les regions i les ciutats formin part real en els processos de decisió cap a la transició verda a Europa.
Maciej Sytek, de la regió polonesa de Wielkopolska, ha destacat com la governança multinivell aplicada a la transició verda pot esdevenir una eina per construir una nova identitat basada en noves maneres de fer per assolir els reptes d'una transició justa. En aquest sentit, la Wielkopolska Oriental s'ha marcat uns objectius ambiciosos pel que fa a la neutralitat climàtica i la seva implementació. Per assolir-los considera important la participació d'unitats territorials intermèdies, situades entre el nivell local i el nivell estatal amb diferents entitats que actuen a nivell nacional i internacional, tot promovent la governança multinivell, sense oblidar la importància d'una àmplia participació social. És una manera d'intercanviar bones pràctiques i també de ser més efectius i eficaços en l'assoliment d'aquests reptes, encara que a vegades impliqui que les regions han de nedar a contracorrent.
Finalment, Gorka Knörr Borràs, delegat del Govern davant la Unió Europea, ha començat dient que de la governança multinivell se'n parla molt però es practica poc. En aquest sentit, ha insistit que Catalunya sempre ha volgut formar part d'aquesta governança, però es troba les vies tancades, i ha posat d'exemple els fons New Generation, dels quals arribaran a Catalunya el 7,4% dels que pertoquen a l'Estat espanyol, que equival a menys de la meitat del seu PIB. Per això ha reclamat a la Comissió Europea que consulti realment les autoritats regionals, que flexibilitzi els seus mecanismes i s'adapti a la situació. A més, la governança multinivell és un concepte instal·lat a nivell institucional de la UE, però que precisa d'una implicació real dels Estats i, segons Knörr, alguns com l'espanyol són reticents a la descentralització. En aquests sentit, ha posat l'exemple de la legislació catalana sobre canvi climàtic, que és recorreguda sistemàticament pel govern espanyol. Finalment, Knörr ha coincidit amb Spinaci que caldria integrar les dades regionals a l'Eurostat, l'oficina estadística de la Comissió Europea.
La secretària general de DIPLOCAT, Laura Foraster i Lloret, ha posat punt i final a la jornada i ho ha fet, en primer lloc, resumint les intervencions dels participants. També ha afirmat que l'estratègia europea encaminada al desenvolupament sostenible només funcionarà si hi ha una governança efectiva que pugui desenvolupar i aplicar les mesures necessàries per assolir aquesta necessària revolució verda. Segons Foraster, una governança efectiva, en l'Europa actual i en l'Europa futura que entre tots mirem de dibuixar mitjançant projectes com la CoFoE, només pot ser una governança de caràcter multinivell, una governança en xarxa amb responsabilitats compartides.