La campanya #BooksAndRoses de DIPLOCAT comptabilitza més de 300 actes per celebrar Sant Jordi arreu del món

DIPLOCAT convida un grup de periodistes estrangers per viure la festa a Barcelona en primera persona

DIPLOCAT va engegar el 2015 un projecte d'internacionalització de la festa de Sant Jordi que ha mantingut cada any, malgrat la pandèmia, basat sobretot en la campanya #BooksAndRoses a les xarxes socials i una pàgina web. Enguany, les xifres mostren clarament que tornen els actes presencials i una certa normalitat. L'any passat es van comptabilitzar 57 esdeveniments a 28 països, la major part dels quals van ser actes virtuals. En canvi, enguany el web ja registra 331 actes a 239 ciutats de 38 països, des dels Països Baixos a Veneçuela, passant pel Japó i Costa Rica. Aquesta xifra és sensiblement superior al centenar llarg d'actes que s'organitzaven abans de la pandèmia i el motiu és que cada cop més llibreries decideixen participar de la festa, sobretot a països com Alemanya i França, gràcies a iniciatives encapçalades per les respectives Delegacions del Govern de la Generalitat, tot regalant roses i punts de llibre a tots aquells que compren aquell dia.

Les comunitats catalanes que hi ha escampades pel món també organitzen molts dels actes i concursos literaris que es fan aquests dies. Entre les novetats d'enguany destaquen, entre d’altres, presentacions de llibres durant les nits de Ramadà a Tunis, tallers o exhibicions castelleres a Copenhaguen, Londres i Berlín, i actes a ciutats asiàtiques on no s'havia fet mai res semblant, com Naha (Japó), Bangkok o Singapur. En aquesta darrera ciutat, l'Agència Catalana de Turisme repartirà roses en una cèntrica llibreria.

Per a la secretària general de DIPLOCAT, Laura Foraster i Lloret, "les xifres d'enguany són una excel·lent notícia, perquè no només apunten a un possible final de la situació excepcional viscuda els darrers anys, sinó que mostren clarament el potencial internacional de la festa catalana dels llibres i les roses, que permeten que Catalunya es presenti al món amb uns valors com la cultura, la lectura, l'amor i l'amistat, que volem reivindicar i que en un món on encara es declaren guerres són més actuals i necessaris que mai".

El projecte internacionalitzador de Sant Jordi se centra en el web www.booksandroses.cat, que ofereix informació sobre Sant Jordi en diversos idiomes, un vídeo explicatiu i materials de difusió descarregables, com ara un flyer disponible en més de 30 idiomes. El web es renova cada any i permet agrupar actes per països i per categories. Un dels apartats destacats del web és un mapa on s'anuncien i promocionen tots els actes relacionats amb la Diada de Sant Jordi que es fan a fora de Catalunya. El web també ofereix la possibilitat d'enviar roses virtuals i desitjar un bon Sant Jordi a persones que visquin lluny.

En paral·lel i per fer que la festa del 23 d'abril sigui més coneguda arreu del món, DIPLOCAT reprèn enguany el costum de convidar un grup de periodistes estrangers perquè puguin veure i viure l'ambient de la jornada en directe a Barcelona. La delegació d'aquest any inclou periodistes d'Alemanya, Croàcia, Eslovènia, Marroc, Noruega, Polònia i Tunísia. Durant els dies que siguin a la capital catalana es trobaran amb escriptors i editors, visitaran entitats culturals i es reuniran amb directius de l'Institut Ramon Llull i la Institució de les Lletres Catalanes, per exemple. També es reuniran amb la consellera d'Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina, i assistiran al partit de semifinals de la Champions del Barça femení de futbol.