Quines són les claus per difondre missatges mediambientals a les xarxes socials?
Aquest ha estat el tema de la tercera xerrada sobre "Noves tecnologies i humanisme digital", organitzada per Casa Amèrica Catalunya i DIPLOCAT
Aquest dijous, 2 de novembre, ha tingut lloc la tercera xerrada del cicle "Noves tecnologies i humanisme digital", organitzat per Casa Amèrica Catalunya amb la col·laboració de DIPLOCAT. Es tracta d'una sèrie de quatre xerrades per parlar de temes com la simbiosi entre la intel·ligència humana i l'artificial, el control de la tecnificació de les nostres vides i l'equilibri entre la innovació tecnològica i l'ètica humana.
En aquesta ocasió, el tema principal era la comunicació digital i la importància de l'ús de les xarxes socials com una manera de fer activisme mediambiental. Han pres part en l'acte Gastón Tenembaum, estudiant de Ciències Ambientals de la Universitat de Buenos Aires i cofundador de l'organització Jóvenes por el Clima, i Maria Serra Olivella, estudiant del Grau de Relacions Internacionals, cofundadora de Fridays For Future a Barcelona i ambaixadora del Pacte Climàtic de la Unió Europea. Ambdós han destacat el paper central que tenen les xarxes socials com a eina de difusió i conscienciació del canvi climàtic.
Serra ha començat la xerrada expressant que el neguit i la por al futur van ser la palanca que va impulsar el seu interès cap a l'activisme climàtic. Diu que les xarxes socials són una eina essencial per generar impactes majors, però que també actuen com a mirall de la societat, tot exagerant les desigualtats i problemes socials presents. Segons Serra, el problema és inherent al disseny d'aquestes xarxes, ja que el seu objectiu principal és la generació de beneficis i no estan creades per a "fer el bé". Cal aprofitar aquestes eines i remodelar-les perquè beneficiïn la societat i permetin crear referents i representar l'activisme climàtic.
Per la seva banda, Tenembaum s'ha centrat en com utilitzar les xarxes socials en diferents contextos per tal que afavoreixin la transmissió del missatge d'una manera eficaç. El ponent ha explicat que la situació ideal és quan es parla del tema i es gaudeix d'una posició especial, com per exemple la presència al mateix lloc dels fets, provocant una major impressió i credibilitat. Quan no existeix aquesta posició especial, cal aplicar diverses estratègies, com l'ús divers i heterogeni de les maneres de comunicar, la unió de forces amb altres actors per generar més impacte, i l'aprofundiment en les temàtiques per incidir en els mitjans i la política.
És important maximitzar l'ús de les tendències a les xarxes socials per augmentar la popularitat del missatge. Per ser activistes a les xarxes i que els missatges tinguin ressò, Tenembaum dona tres consells: tenir un missatge clar, transmetre'l de manera ètica seguint sempre una línia positiva, i veure les xarxes socials com una eina i no com un fi en si mateix. En un món on els efectes del canvi climàtic són cada vegada més preocupants, l'ús de les xarxes socials és clau com a mitjà per conscienciar els més joves, però també per a la divulgació d'informació mediambiental de manera ràpida i eficaç, amb l'objectiu de tenir repercussió a nivell internacional.