A les xarxes socials hem de ser allò que diem que som

La imatge i la privacitat a les xarxes ha estat el tema de la primera xerrada del cicle "Que pensen els joves de..." organitzat amb Casa Amèrica Catalunya

Avui s'ha iniciat un nou cicle de xerrades organitzat per Casa Amèrica Catalunya amb la col·laboració de DIPLOCAT. Sota el títol "Que pensen els joves de..." el cicle inclourà tres xerrades per abordar temes importants pels adolescents, tot posant l'accent en les seves opinions i dubtes. La jornada s'ha iniciat amb la intervenció de Francesc Montserrat, coordinador d'activitats a Casa Amèrica, que ha posat en relleu l'interès de la seva entitat i de DIPLOCAT per organitzar activitats que volen teixir ponts entre les dues bandes de l'oceà atlàntic, de Catalunya a Llatinoamèrica, i a l'inrevés.

En aquesta ocasió, la xerrada s'ha centrat en "Que pensen els joves de... la imatge i la privacitat" i ha  comptat amb dos ponents molt actius en  l'ús de les xarxes socials i el món d'internet. Eduard Costa, cantautor català, membre fundador del grup de pop Els Amics de les Arts fins al 2018 i artista multidisciplinari ha fet tàndem amb la periodista mexicana Lucía Corona, llicenciada en Relacions Internacionals i especialista en ciberseguretat, medi ambient i política internacional que treballa al mitjà digital Telokwento, per debatre el tema amb un grup de nens i nenes de sisè de primària de l'Escola Patronat Domènech de Gràcia.

Costa, posant èmfasi en la seva vessant professional, ha iniciat la conversa explicant quin ús fa ell de les xarxes socials des d'un punt de vista d'usuari i què li han aportat com a artista. Ha començat posant l'exemple de la portada del seu últim disc on surt cantant amb un bròquil a la mà. Per a ell, a les xarxes "som el que diem que som", i  ell hi mostra allò que transmet alegria i naturalitat referint-se a la portada despreocupada del seu àlbum. Segons ell, "internet és una obra de teatre" que dóna l'oportunitat de compartir i expressar allò que un crea de forma molt ràpida (sortint dels mecanismes més institucionalitzats com discogràfiques, editorials, etc.) alhora que permet connectar-te a una infinitat de continguts molt diversos amb relació als teus gustos. També ha trencat una llança en favor de la intel·ligència artificial (IA) com una eina molt útil de creació perquè expandeix la creativitat i les capacitats. L'Eduard, ha fet èmfasi en el fet que l'important a xarxes és tenir alguna cosa a dir i que la teva imatge estigui alineada amb allò que tu vulguis comunicar. Ha advertit als joves que en general no s'ha de fer massa cas dels comentaris, ni dels bons ni dels dolents; per a ell, els comentaris són un límit com també ho és exposar la seva vida privada. Finalment, ha acabat cantant una cançó amb els joves del públic com a mostra d'una "petjada web", ja que ha estat enregistrada.

Per la seva banda, Corona ha fet una aproximació més tècnica sobre  les xarxes socials i com cuidar-hi la nostra imatge. Ha començat explicant que a Mèxic hi ha hagut un canvi de model de com la gent s'informa, que ha passat d'informar-se, bàsicament, de la televisió a les xarxes socials, fet que ha accelerat l'aparició de nous mitjans digitals, com en el qual ella treballa. Aquest mitjans permeten comunicar amb més rapidesa i d'una forma més informal per atreure més el públic jove, d'aquí la importància de les xarxes, segons ella. La Lucía ha preguntat al joves quina era la xarxa social que més utilitzaven i la gran majoria ha respost que bàsicament són  Instagram, TikTok i Youtube (entre d'altres). En aquest sentit, ha destacat els avantatges de fer ús de les xarxes per poder connectar amb la família, fer amics, informar-se, compartir idees o, fins i tot, per mostrar un currículum vital de nosaltres mateixos. Tanmateix, també ha ressaltat els desavantatges i riscos que aquestes comporten quan  compartim "massa" de  les nostres vides. Ha advertit que quan publiques una fotografia a la xarxa en perds la propietat  en pro de la plataforma i, en aquest punt, ja no pots controlar allò que la gent farà del que has publicat i els algoritmes de la xarxa treballen encara que tu no hi estiguis connectat per a mostrar-te contingut que t'enganxi. La periodista ha fet reflexionar al públic sobre quants seguidors tenien i a quants d'ells convidarien a casa seva per parlar-hi per fer-los veure que pot ser important configurar el nostre perfil com a privat per tenir més control i prioritzar "la qualitat a la quantitat". En aquesta línia, també els ha donat alguns consells per assegurar-nos del què publiquem ("¿me'n penediré?") i llegir les polítiques de privacitat que regulen les plataformes.

Corona ha finalitzat la seva exposició fent especial atenció a un nou repte: la IA. Una eina que ens aporta molt bons instruments, però que alhora hi ha persones que en poden fer un mal ús. Per això, cal que sempre "dubtem" d'allò que veiem a les xarxes i posem en valor el periodisme digital com a eina per combatre la desinformació, ha dit.

Per acabar la sessió, el públic present, molt animat i molt actiu, ha aprofitat per preguntar tots els seus dubtes i compartir les seves inquietuds amb un diàleg molt distès amb els ponents.

El cicle "Que pensen els joves de..." continuarà amb dues xerrades més sobre la importància de practicar esport i fer-ho en un entorn de valors com el respecte i la igualtat i  el benefici que la lectura de llibres pot tenir en les nostres vides.