Com fer que els joves s’enamorin dels llibres
Una jornada organitzada per Casa Amèrica Catalunya i Catalunya Internacional reflexiona sobre la relació entre els joves i la lectura
El passat 25 d'octubre i amb la col·laboració de Catalunya Internacional, Casa Amèrica Catalunya va organitzar el segon debat del cicle "Que pensen els joves de...". Va ser una sessió dedicada a explorar la relació dels joves amb la lectura i els seus beneficis. Adreçada a un grup d'estudiants d'entre 15 i 17 anys i oberta al públic, l'acte va comptar amb la participació de Freddy Gonçalves, promotor de lectura veneçolà, i la llibretera i fundadora de la llibreria cooperativa Espai Llavors, Noelia Domínguez.
Amb una actitud pròxima, divertida i dinàmica, tots dos ponents van convertir la sessió en un diàleg amb els adolescents, amb l'objectiu de conèixer els seus interessos i aquells aspectes que els resulten atractius de la lectura. Des del primer moment, la manera d'expressar-se d'en Freddy i la Noelia va encuriosir i captar l'atenció dels estudiants. Per a introduir el tema de manera original, el Freddy va demanar als joves que el definissin amb un únic adjectiu, basant-se només en la seva aparença. Aquest exercici va posar en relleu com solem assignar etiquetes sense conèixer realment a les persones, igual que succeeix amb els prejudicis que existeixen entorn de la lectura.
Al llarg de la sessió, es van abordar diferents temes, com ara les tendències de lectura entre els joves, la importància dels llibres i els criteris que influeixen en la seva selecció. També es va fer referència a la disminució en el percentatge de joves que llegeixen. En preguntar-los els possibles motius, molts van respondre que els falta temps, han d'estudiar o prefereixen dedicar el seu temps lliure a altres activitats. Un altre factor important és el cost, ja que, com va assenyalar Gonçalves, s'ha difós la idea que els llibres representen una despesa. A més, l'impacte de les xarxes socials contribueix a crear una imatge romanitzada de la lectura, sovint ignorant la influència de les grans editorials i la prevalença de certs títols. Això porta a promoure una visió limitada del que constitueix un llibre, desestimant la rica varietat d'obres que existeix.
Quant als criteris de selecció, els dos ponents van voler il·lustrar de manera pràctica quins aspectes d'un llibre atreuen l'atenció dels joves i van presentar-los una activitat que van anomenar "Tinder de llibres". En aquesta dinàmica, van projectar perfils que havien creat sobre els personatges principals de diferents obres, sense revelar de quins llibres es tractava, i els estudiants havien de decidir si feien 'match' o no. Si la resposta era afirmativa, es revelava el títol del llibre, i en algunes ocasions, els joves es quedaven sorpresos en descobrir les opcions que havien triat sense fer cas de la sinopsi o la portada. Posteriorment, els estudiants van participar en una dinàmica d'exploració de llibres. Els ponents van col·locar taules al voltant de l'aula amb diverses obres, i els van oferir uns minuts perquè intentessin trobar el seu 'match' literari. Aquesta activitat els va permetre reflexionar sobre com prenen decisions en triar un llibre.
Gràcies a l'enfocament atractiu, lúdic i divertit de la sessió, els ponents van aconseguir acostar la lectura i els hàbits lectors positius als joves i obrir-los les portes a noves oportunitats d'exploració literària.