Estatuts

Capítol 1. Disposicions generals

Article 1. Naturalesa, denominació i adscripció

1.1 El Consorci Catalunya Internacional és un consorci constituït amb l'objecte, les finalitats i les funcions que determinen aquests Estatuts.

1.2 El Consorci Catalunya Internacional és una entitat de dret públic, de caràcter associatiu, sense ànim de lucre, de naturalesa voluntària i de durada indefinida, dotada de personalitat jurídica pròpia i independent de la dels seus membres, i amb plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves finalitats específiques.

1.3 El Consorci Catalunya Internacional s'adscriu a l'Administració de la Generalitat de Catalunya mitjançant el departament competent en l'àmbit de l'acció exterior.

Article 2. Objecte

En el marc de les competències dels seus membres, el Consorci Catalunya Internacional té per objecte la promoció i la gestió d'iniciatives publicoprivades que permetin connectar i donar a conèixer Catalunya al món, i reforçar la capacitat d'internacionalització de la societat civil catalana, tot contribuint a posicionar la imatge, la reputació i la projecció de Catalunya a l'exterior.

Article 3. Finalitats

L'objecte del Consorci Catalunya Internacional es concreta en les finalitats següents, que es duran a terme mitjançant la col·laboració publicoprivada:

a) Fomentar el coneixement i el posicionament de Catalunya a l'exterior per internacionalitzar-la i connectar-la amb el món.

b) Crear vincles i relacions de confiança amb la ciutadania i les institucions d'altres països.

c) Analitzar la presència i la reputació de Catalunya al món en els àmbits d'interès comú de les entitats consorciades.

d) Donar suport a la presència de Catalunya a l'exterior i promoure la seva participació publicoprivada en els principals reptes i en els grans debats globals.

e) Donar suport a les estratègies d'internacionalització de les entitats consorciades.

f) Fomentar la formació i capacitació en l'àmbit internacional  de les entitats i de la societat civil de Catalunya per tal de sensibilitzar-les i millorar-ne la capacitat d'internacionalització.

g) Promoure xarxes de persones i entitats amb projecció internacional per compartir objectius d'internacionalització de Catalunya.

Article 4. Funcions

Per portar a terme les finalitats assignades, el Consorci Catalunya Internacional pot:

a) Impulsar bones pràctiques de col·laboració publicoprivada en el marc de la projecció internacional de Catalunya.

b) Assessorar les administracions catalanes i el conjunt de les entitats consorciades.

c) Organitzar, promoure, coordinar i difondre cursos, conferències, seminaris, publicacions, campanyes de sensibilització i programes de col·laboració publicoprivada relacionats amb la internacionalització de Catalunya.

d) Organitzar, promoure, coordinar i difondre activitats de documentació, demoscòpia, estudi i diagnosi per a la internacionalització de Catalunya.

e) Organitzar programes de visitants internacionals i d'intercanvi de bones pràctiques, tant a Catalunya com a l'exterior, per encàrrec de les entitats consorciades.

f) Convocar i atorgar beques, subvencions, ajuts i premis.

g) Organitzar i participar en qualsevol activitat d'iniciativa publicoprivada dins o fora de Catalunya que, en el seu àmbit de treball, sigui d'interès per a les entitats consorciades.

h) Formalitzar convenis, acords de col·laboració i contractes amb persones i entitats públiques i privades.

i) Constituir o participar en entitats dotades de personalitat jurídica.

j) Dur a terme totes les funcions i activitats que li atribueixin les disposicions vigents o que acordin els seus membres.

Article 5. Seu

5.1 El Consorci Catalunya Internacional té la seu a la ciutat de Barcelona.

5.2 El domicili social del Consorci Catalunya Internacional és el que l'Administració de la Generalitat de Catalunya posi a la seva disposició.

Article 6. Règim jurídic

El Consorci Catalunya Internacional es regeix per aquests Estatuts, per la normativa interna que els desplega i per la resta de disposicions legals de caràcter general que siguin aplicables als ens consorciats.

Article 7. Membres del Consorci

7.1 El Consorci Catalunya Internacional està format per les administracions públiques, les entitats del sector públic institucional i les entitats privades que es detallen en l'annex.

7.2 Es poden integrar al Consorci Catalunya Internacional altres administracions públiques i entitats que persegueixen les finalitats del Consorci. Les sol·licituds per incorporar-se com a membres del Consorci han d'estar avalades per alguna de les entitats que integren el Consorci.

7.3 La integració de nous membres al Consorci requereix que el Consell Rector ho aprovi per majoria absoluta dels seus membres, a proposta raonada de la persona que ocupa la Presidència.

7.4 Les entitats que s'hi incorporin s'hauran d'incloure en l'annex sense necessitat de modificar aquests Estatuts. L'annex actualitzat s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Article 8. Drets i deures dels membres del Consorci

8.1 Són drets dels membres del Consorci Catalunya Internacional els següents:

a) Impulsar l'assoliment de les finalitats i els objectius del Consorci.

b) Participar en els òrgans de govern i de gestió d'acord amb el que disposin els Estatuts i el Reglament orgànic i de règim intern.

8.2 Són deures dels membres del Consorci Catalunya Internacional els següents:

a) Subjectar la seva actuació als Estatuts i al Reglament orgànic i de règim intern.

b) Estar a disposició dels òrgans de govern i de gestió del Consorci en la realització de les tasques de col·laboració que se'ls puguin requerir en els àmbits socials que els correspongui.

Article 9. Suspensió temporal dels drets de participació dels membres del Consorci

9.1 El Consell Rector pot acordar, per majoria absoluta dels membres i a proposta de la Presidència del Consorci, la suspensió temporal de la participació en la formació dels acords o en el dret de vot de les entitats membres en cas que els siguin imputables actes o manifestacions que contradiguin obertament les finalitats del Consorci o incompleixin el deure de fer les aportacions establertes pel Consell Rector.

9.2 En tot cas, cal entendre que es produeix un incompliment del deure de fer aportacions quan el Consell Rector acorda revisar algunes de les activitats del Consorci per incompliment dels compromisos de finançament d'una entitat consorciada i aquesta no inicia, en el termini de dos mesos, el procediment establert per fer l'aportació compromesa.


Capítol 2. Organització i funcionament

Secció 1. La classificació dels òrgans

Article 10. Òrgans de govern, gestió i assessorament

10.1 El Consorci Catalunya Internacional es regeix pels òrgans següents:

a) El Consell Rector

b) La Presidència

c) El Consell Executiu

d) La Direcció General

10.2 Amb caràcter potestatiu, es pot constituir un òrgan assessor: el Consell Assessor.

Secció 2. El Consell Rector

Article 11. Composició

11.1 El Consell Rector és el màxim òrgan de govern del Consorci Catalunya Internacional i està integrat pels membres següents:

a) La Presidència, que correspon a la persona titular de la Presidència de la Generalitat de Catalunya.

b) La Vicepresidència, que correspon a la persona titular del departament competent en l'àmbit de l'acció exterior de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

c) Les vocalies, que es designen entre els membres consorciats de la manera següent:

i) Cinc vocals en representació de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, dels quals un és la persona titular de la secretaria sectorial competent en l'àmbit de l'acció exterior de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i els altres quatre són nomenats per la persona titular del departament competent en l'àmbit de l'acció exterior, un per iniciativa del mateix titular del departament competent en l'àmbit de l'acció exterior i, els altres tres, un a proposta de la persona titular del departament competent en l'àmbit de l'empresa, un altre a proposta del titular del departament competent en l'àmbit de la cultura i un altre a proposta del titular del departament competent en l'àmbit de la recerca i les universitats.

ii) Una vocalia per a cadascuna de les altres entitats públiques i privades consorciades indicades en l'annex. Les entitats consorciades poden acordar que la seva representació sigui assumida per la persona que actua en representació d'una o de més d'una de les entitats consorciades.

11.2 Les persones vocals són nomenades i separades lliurement per les entitats a les quals representen.

11.3 En els casos d'absència, vacant o malaltia, o per qualsevol altra causa justificada, a les persones vocals les substitueix la persona que designi l'entitat a la qual representen.

11.4 El director o directora general del Consorci assisteix a les reunions del Consell Rector amb veu, però sense vot.

11.5 El Consell Rector ha de nomenar, a proposta de la Presidència, un secretari o secretària, amb veu i sense vot, que ha de tenir una llicenciatura o grau en Dret. L'elecció de la persona titular de la secretaria requereix el vot favorable de la majoria absoluta de les persones membres en primera votació o de la majoria simple en segona votació.

Article 12. Competències

12.1 Correspon al Consell Rector:

a) Establir els criteris generals d'actuació i avaluar-ne periòdicament el compliment.

b) Aprovar el pla estratègic del Consorci.

c) Aprovar el pla de treball anual, amb la dotació financera corresponent, i aprovar les actuacions i els projectes consorciats, amb el seu finançament.

d) Aprovar el balanç d'actuació de l'any anterior.

e) Aprovar el pressupost anual i els comptes anuals.

f) Aprovar les aportacions que acordin les entitats membres del Consorci, tal com recull l'article 31.

g) Aprovar l'admissió de membres nous al Consorci i la suspensió temporal del dret de vot i de la participació en l'adopció d'acords dels membres que contradiguin les finalitats del Consorci o incompleixin el deure de fer les aportacions establertes pel Consell Rector.

h) Acordar la dissolució i la liquidació del Consorci.

i) Escollir, a proposta de la Presidència, la persona que ha d'ocupar la Direcció General del Consorci i acordar-ne el cessament.

j) Seguir, controlar i valorar l'activitat del Consorci.

k) Aprovar la proposta de modificació dels Estatuts.

l) Aprovar el Reglament orgànic i de règim intern del Consorci.

m) Aprovar o establir els criteris d'elecció dels representants de les entitats consorciades que han d'ocupar les vocalies del Consell Executiu.

n) Aprovar l'organigrama i la relació de llocs de treball del Consorci.

o) Aprovar les bases generals i les bases específiques per a beques, subvencions, ajuts i premis.

p) Autoritzar les modificacions pressupostàries.

q) Acordar la constitució de comissions de caràcter temporal perquè informin sobre temes rellevants.

r) Qualsevol altra funció no atribuïda específicament a altres òrgans.

12.2 El Consell Rector pot delegar en el Consell Executiu o en la persona titular de la Direcció General les funcions a què es refereixen els epígrafs n), o), p) i q) de l'apartat anterior. L'acord de delegació s'ha de publicar al diari oficial corresponent.

Article 13. Reunions

13.1 El Consell Rector es reuneix en sessió ordinària, com a mínim, dues vegades l'any.

13.2 El Consell Rector es pot reunir en sessions extraordinàries a iniciativa de la Presidència o a instàncies de la majoria dels seus membres.

13.3 L'assistència a les reunions del Consell Rector no genera cap dret econòmic a favor de les persones membres.

Article 14. Convocatòries

14.1 Les reunions del Consell Rector es convoquen per escrit, per mitjans electrònics sempre que sigui possible, amb una antelació mínima de deu dies naturals, llevat dels casos d'urgència, a judici de la Presidència, en què serà almenys de quaranta-vuit hores. En aquest darrer cas, cal que en la convocatòria hi consti justificada la urgència.

14.2 La convocatòria ha d'assenyalar el lloc, el dia i l'hora de la reunió i l'ordre del dia, i s'hi ha adjuntar l'acta de la sessió anterior i la documentació necessària per a la deliberació i l'adopció d'acords, sens perjudici que aquesta documentació estigui disponible en un lloc web, del qual s'ha de garantir l'accessibilitat i la seguretat.

14.3 Només es poden tractar els assumptes que figuren en l'ordre del dia, llevat que hi siguin presents totes les entitats membres i es declari la urgència de l'assumpte amb el vot favorable de la majoria absoluta.

Article 15. Sessions

15.1 Les sessions del Consell Rector no tenen caràcter públic i se celebren de forma presencial al domicili social del Consorci o, sempre que així s'especifiqui en la convocatòria, en un lloc diferent.

15.2 El Consell Rector es pot reunir, quan escaigui, mitjançant videoconferència, multiconferència o qualsevol altre sistema que no impliqui la presència física de les persones que en formen part, garantint la identificació de les persones que participen en la sessió. La reunió s'ha d'entendre celebrada al domicili del Consorci.

15.3 El Consell Rector pot acordar la participació en les seves deliberacions, només a l'efecte d'informar millor els seus membres, de titulars d'òrgans administratius, de persones al servei de la funció pública i de persones expertes, quan la naturalesa o la complexitat dels assumptes que s'hagin de tractar ho aconsellin.

Article 16. Assistència i adopció d'acords

16.1 Per a la constitució vàlida del Consell Rector, a l'efecte de desenvolupar les sessions i deliberacions i d'adoptar acords, cal que hi siguin presents les persones titulars de la Presidència i de la secretaria del Consell Rector o, si escau, les que les substitueixin, i, com a mínim, la meitat dels vocals. En el cas que una o diverses entitats hagin exercit, d'acord amb el que estableix l'article 11.1, la facultat d'atorgar la representació, el còmput dels vocals assistents ha d'incloure les representacions efectuades en favor d'ells.

16.2. La Generalitat disposa d'un nombre de vots igual al de la resta de membres del Consell Rector, que disposen d'un vot cadascun d'ells. En cas d'empat, dirimeix el resultat de les votacions el vot de la Presidència.

16.3 Els acords del Consell Rector s'adopten per majoria simple. Cal la majoria absoluta dels vots per aprovar la proposta d'estatuts i les seves modificacions, i per suspendre els drets dels membres. Es requereix una majoria qualificada de les tres cinquenes parts dels vots per acordar la dissolució del Consorci.

16.4 En casos en què les sessions es duguin a terme per mitjà de videoconferència, multiconferència o qualsevol altre sistema que no impliqui la presència física de les persones membres, s'han d'establir sistemes tecnològics o audiovisuals que garanteixin la validesa del vot.

16.5 Les persones membres del Consell Rector poden delegar el seu vot en la Presidència, la Vicepresidència o en un vocal del Consell Rector.

Article 17. Drets i deures de les persones membres del Consell Rector

17.1 Són drets de les persones membres del Consell Rector els següents:

a) Exercir les seves funcions amb objectivitat i imparcialitat, i amb llibertat d'expressió.

b) Rebre la convocatòria que contingui l'ordre del dia de la reunió i la informació sobre els temes que hi figuren en els terminis establerts.

c) Assistir i participar amb veu i vot en totes les sessions del Consell Rector, amb dret a obtenir, amb l'antelació que estableixen aquests Estatuts, la informació i la documentació necessàries per pronunciar-se en els debats i les votacions.

d) Presentar propostes per incloure-les en l'ordre del dia de les sessions del Consell Rector i sol·licitar a la Presidència la convocatòria d'una sessió en els termes i amb els requisits que estableixen aquests Estatuts.

e) Exercir el dret a vot, formular vots particulars i expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.

f) Fer preguntes.

17.2 Són deures de les persones membres del Consell Rector els següents:

a) Representar el Consorci Catalunya Internacional en reunions i gestions davant de terceres persones, individualment o col·lectivament, quan la Presidència o la Direcció General els ho demanin de forma expressa i per a un assumpte determinat.

b) Participar en els jurats i les comissions de valoració de beques, subvencions, ajuts i premis del Consorci Catalunya Internacional, si així ho estableixen les bases reguladores corresponents i se les nomena amb aquest objecte.

c) Participar en cursos, ponències, conferències i taules rodones organitzats pel Consorci Catalunya Internacional com a ponents o moderadores en l'àmbit de la seva especialitat.

d) Elaborar o coordinar articles i publicacions promoguts pel Consorci.

Article 18. La secretaria del Consell Rector

18.1 Les funcions de la persona que ocupa la secretaria del Consell Rector, a més de vetllar per la legalitat formal i material de les actuacions del Consorci, són:

a) Fer la convocatòria de les sessions per ordre de la Presidència.

b) Estendre les actes de les sessions.

c) Expedir els certificats pertinents.

d) Custodiar i arxivar les actes.

e) Comunicar i facilitar als membres del Consell Rector la informació necessària per exercir les seves funcions.

f) Totes les altres funcions inherents al càrrec.

18.2 El mandat de la persona titular de la secretaria té una durada de quatre anys, i pot ser remoguda del càrrec o renovada per a nous períodes de quatre anys. Un cop acabat el mandat, continua exercint les funcions pròpies de la secretaria fins que sigui renovada o substituïda.

18.3 En cas de vacant, malaltia o absència, la persona titular de la secretaria és substituïda per la persona que exerceix la Direcció General del Consorci o per la persona al servei del Consorci que la Direcció General designi per a aquella sessió.

Secció 3. La Presidència

Article 19. Atribució

19.1 La Presidència del Consorci correspon a la persona titular de la Presidència de la Generalitat de Catalunya.

19.2 En els casos d'absència, vacant o malaltia, o per qualsevol altra causa justificada, la persona titular de la Presidència és substituïda per la persona titular de la Vicepresidència del Consell Rector i, en absència o per impossibilitat d'aquesta, per una de les persones que ocupen una vocalia en representació de l'Administració de la Generalitat de Catalunya designada per la Vicepresidència.

Article 20. Competències

Correspon a la Presidència del Consorci Catalunya Internacional:

a) Exercir la representació ordinària del Consorci.

b) Ordenar la convocatòria de les sessions del Consell Rector, mitjançant la secretaria del Consell Rector.

c) Fixar l'ordre del dia de les sessions, tenint en compte les peticions de la resta de membres formulades amb l'antelació suficient.

d) Presidir i aixecar les sessions del Consell Rector, moderar les deliberacions i els debats, i dirimir els empats amb el seu vot en l'adopció d'acords.

e) Suspendre les sessions per una causa justificada.

f) Proposar al Consell Rector la incorporació al Consorci o la suspensió dels drets de participació d'un ens consorciat.

g) Proposar al Consell Rector el nomenament i el cessament del director o directora general.

h) Proposar al Consell Rector el nomenament i el cessament de la persona que ocupi la secretaria del Consell.

i) Donar el vistiplau a les actes dels acords adoptats en les reunions del Consell Rector i a les certificacions dels acords expedits per la secretaria.

j) Assegurar el compliment de les lleis.

k) Totes les altres funcions inherents al càrrec.

Secció 4. El Consell Executiu

Article 21. Composició

21.1 El Consell Executiu és l'òrgan permanent d'administració i gestió del Consorci. Té la composició següent:

a) La Presidència, que correspon a la persona que ocupa la Vicepresidència del Consell Rector. En els casos d'absència, vacant o malaltia, o per qualsevol altra causa justificada, s'aplica el règim de substitució establert per l'article 19.

b) Les vocalies, que són exercides per persones designades com a vocals del Consell Rector, d'acord amb la composició següent:

i) Dues persones en representació de la Generalitat de Catalunya, de les quals una és la persona titular de la secretaria sectorial competent en l'àmbit de l'acció exterior de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. El vot d'aquestes vocalies és únic i indivisible, i el seu pes en les decisions del Consell Executiu és equivalent al del global de les altres vocalies.

ii) Dues persones en representació de les administracions locals i les entitats municipalistes, que es corresponen amb els vocals designats per les entitats municipalistes.

iii) Dues persones en representació de les universitats, dels instituts universitaris de recerca i de les escoles de negocis.

iv) Dues persones en representació dels sectors econòmic, sindical, empresarial i social.

Les vocalies les ocuparan les persones designades per les entitats consorciades de cadascun dels sectors representats. El Consell Rector aprova la proposta dels criteris d'elecció dels representants de les entitats consorciades que ocupen les vocalies del Consell Executiu, formulada per les entitats consorciades a què es refereixen els subapartats ii), iii) i iv) de l'apartat b) i, en el cas que no es formuli cap proposta, defineix els criteris d'elecció. 

21.2 La persona titular de la Direcció General assisteix a les reunions amb veu, però sense vot.

21.3 La persona que ocupa la secretaria del Consell Rector assumeix també les funcions inherents a la secretaria del Consell Executiu.

Article 22. Funcions

22.1 Correspon al Consell Executiu:

a) Adoptar la proposta de pla estratègic del Consorci.

b) Adoptar la proposta de pla de treball anual, amb la dotació financera corresponent, i de les actuacions i els projectes consorciats, amb el seu finançament.

c) Adoptar la proposta de balanç d'actuació de l'any anterior.

d) Adoptar la proposta de pressupost anual i els comptes anuals.

e) Proposar al Consell Rector la constitució de comissions de caràcter temporal per informar sobre temes rellevants sobre els quals hagi d'adoptar acords.

f) Sol·licitar al Consell Rector que es pronunciï sobre l'admissió de nous membres, la dissolució i la liquidació del Consorci i la modificació dels Estatuts.

g) Establir els límits econòmics a partir dels quals la Direcció General necessita autorització per licitar i adjudicar els contractes del Consorci i atorgar l'autorització corresponent.

h) Autoritzar els encàrrecs a entitats que tinguin atribuïda la condició de mitjà propi.

i) Subscriure protocols i convenis de col·laboració amb subjectes de dret públic i dret privat quan tinguin per objecte la contribució al compliment de les funcions estatutàriament atribuïdes al Consorci i al seu funcionament intern.

j) Autoritzar les operacions d'endeutament o d'aval, amb el compliment previ dels requisits legals i les autoritzacions vigents en cada moment.

k) Exercir les accions judicials i administratives de qualsevol mena, la interposició de recursos i, en general, la defensa dels interessos i els drets del Consorci en qualsevol mena de procediment.

l) Aprovar les convocatòries, l'atorgament i la denegació de beques, subvencions, ajuts i premis, i la iniciació i resolució dels expedients de revocació de beques, subvencions, ajuts i premis.

m) Reconèixer i liquidar tots els drets a favor del Consorci i autoritzar i comprometre despeses, reconèixer obligacions i ordenar pagaments, dins dels límits marcats per la normativa pressupostària.

n) Totes les que el Consell Rector consideri oportú sotmetre a la seva consideració.

22.2 El Consell Executiu pot delegar en la persona titular de la Direcció General les funcions a què es refereixen els epígrafs h), k), l) i m) de l'apartat anterior.

Article 23. Règim de funcionament del Consell Executiu

23.1 Per exercir les seves competències, el Consell Executiu es reuneix almenys tres vegades l'any, però pot reunir-se les vegades que consideri convenients, prèvia convocatòria de la Presidència, per iniciativa pròpia o quan ho sol·liciti alguna de les entitats consorciades.

23.2 Per constituir-se de manera vàlida i per adoptar acords, el Consell Executiu s'ha de regir per les mateixes disposicions establertes en aquests Estatuts per al Consell Rector.

Secció 5. La Direcció General

Article 24. Nomenament

24.1 La persona titular de la Direcció General la nomena el Consell Rector a proposta de la Presidència previ concurs públic, per un període de quatre anys renovables.

24.2 La vinculació de la persona titular de la Direcció General és la d'una relació laboral de caràcter especial d'alta direcció. 

24.3 La persona titular de la Direcció General és substituïda en els casos d'absència, vacant o malaltia, o per qualsevol altra causa justificada, per la persona titular de la Presidència del Consell Executiu i, en absència o impossibilitat d'aquesta, per l'alt càrrec del departament competent en l'àmbit d'acció exterior que la Vicepresidència del Consell Rector designi.

Article 25. Competències

25.1 La Direcció General és l'òrgan a qui correspon la direcció administrativa i tècnica del Consorci i vetllar perquè actuï d'acord amb els principis d'economia, transparència, celeritat i eficàcia.

25.2 Correspon a la Direcció General:

a) Dirigir l'activitat del Consorci, d'acord amb les directrius del Consell Executiu.

b) Elaborar el Reglament orgànic i de règim intern i elevar-ne la proposta al Consell Executiu.

c) Elaborar la proposta del pla estratègic i del pla de treball anual amb la dotació financera corresponent; presentar al Consell Executiu les propostes d'actuacions i dels projectes consorciats amb el seu finançament i fer el seguiment de la seva execució i de les activitats previstes.

d) Administrar el patrimoni del Consorci, d'acord amb les directrius del Consell Executiu, i vetllar per la conservació i el manteniment de les instal·lacions.

e) Gestionar els recursos financers, ordenant i executant despeses i contraient obligacions conforme amb el pressupost aprovat i d'acord amb les autoritzacions o les delegacions fetes pel Consell Executiu.

f) Formalitzar les operacions d'endeutament i d'aval prèviament autoritzades pel Consell Executiu.

g) Exercir les funcions d'òrgan de contractació per delegació o amb l'autorització del Consell Executiu, i fer el seguiment de l'execució de tota la contractació del Consorci.

h) Elaborar la proposta de pressupost anual del Consorci.

i) Elaborar la proposta de balanç d'actuació de l'any anterior i presentar-la al Consell Executiu.

j) Formular els comptes anuals.

k) Elaborar la proposta de les bases reguladores de tota mena de beques, subvencions, ajuts i premis.

l) Preparar la documentació dels assumptes que s'hagin de sotmetre a la consideració del Consell Rector i del Consell Executiu, i informar sobre tot el que calgui perquè les persones membres dels consells puguin exercir de manera adequada les seves competències.

m) Exercir davant les administracions i els tribunals tota mena d'accions en cas d'urgència i informar-ne el Consell Executiu amb el termini més breu possible.

n) Negociar els acords necessaris per al funcionament del Consorci conforme al pla estratègic i al pla de treball anual aprovats pel Consell Rector i els convenis, els protocols o els altres instruments de col·laboració amb altres administracions o amb entitats públiques i privades.

o) Executar els acords del Consell Rector i del Consell Executiu.

p) Elaborar la proposta de modificació dels Estatuts.

q) Ser el/la cap del personal i de tots els serveis.

r) Proposar l'organigrama i la relació de llocs de treball del Consorci.

s) Definir l'organització interna del Consorci. 

t) Adoptar totes les mesures que garanteixen el funcionament correcte del consorci en tots els àmbits de la seva activitat, donant-ne compte al Consell Executiu.

25.3 Les funcions que li deleguin el Consell Rector i el Consell Executiu, d'acord amb els articles 12.2 i 22.2.

Secció 6. El Consell Assessor

Article 26. Competències

26.1 El Consell Rector pot acordar la creació d'un Consell Assessor compost per persones expertes de prestigi reconegut en l'objecte i les finalitats del Consorci. La seva finalitat és assessorar el Consell Rector, el Consell Executiu i la Direcció General, i actuar com a òrgan de pensament i reflexió.

26.2 Els membres del Consell Assessor no perceben cap retribució ni drets d'assistència.


Capítol 3. Règim de personal i economicofinancer

Article 27. Règim i classes de personal

27.1 EI personal al servei del Consorci pot ser funcionari o laboral, i ha de procedir exclusivament de les administracions participants.

27.2 El seu règim jurídic és el de l'Administració pública d'adscripció i les seves retribucions en cap cas no poden superar les establertes per a llocs de treball equivalents d'aquesta Administració.

27.3 Excepcionalment, quan no sigui possible disposar de personal procedent de les administracions participants en el Consorci per causa de la singularitat de les funcions que s'han d'exercir o quan, després d'un anunci públic de convocatòria per a la cobertura d'un lloc de treball restringida a les administracions consorciades, no fos possible cobrir aquest lloc, l'òrgan competent de l'Administració d'adscripció pot autoritzar la contractació directa de personal per part del Consorci per exercir les funcions esmentades.

Article 28. Patrimoni

28.1 Integren el patrimoni del Consorci:

a) Els béns, els drets, les accions, els productes i les rendes que li aportin les entitats consorciades.

b) Els béns, els drets, les accions, els productes i les rendes que el Consorci adquireixi o rebi per qualsevol títol.

28.2 El Consorci ha de confeccionar i ha de mantenir degudament actualitzat i valorat un inventari de tots els béns que integren el seu patrimoni.

28.3 El Consorci té, sobre els béns que integren el seu patrimoni, les facultats de gestió i administració necessàries per complir les seves finalitats.

28.4 El règim patrimonial del Consorci és el que estableix la normativa que regula el patrimoni de l'Administració d'adscripció.

Article 29. Règim financer

29.1 Els règims pressupostari, de comptabilitat i de control aplicables al Consorci són els de l'Administració d'adscripció.

29.2 El Consorci està subjecte a auditoria financera en el marc del control financer establert per a aquesta mena d'entitats per la normativa reguladora de les finances públiques de Catalunya, sota la responsabilitat de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya.

29.3 El pressupost del Consorci forma part dels pressupostos de l'Administració d'adscripció.

29.4 Els comptes del Consorci s'inclouen en el compte general de l'Administració d'adscripció.

Article 30. Recursos econòmics

Els recursos econòmics del Consorci són els següents:

a) Les aportacions de les administracions i les entitats consorciades, d'acord amb la normativa interna i el que s'aprovi en els pressupostos respectius.

b) Les aportacions voluntàries dels membres del Consorci per a la realització d'activitats.

c) Els rendiments derivats del seu patrimoni.

d) Les subvencions, transferències i donacions que facin a favor seu persones o entitats públiques o privades.

e) Els ingressos produïts per les taxes, els preus i les tarifes que pugui obtenir per les seves activitats.

f) Els crèdits i préstecs que li siguin concedits.

g) Altres legalment establerts.

Article 31. Aportacions de les administracions i les entitats consorciades

31.1 El Consorci compta anualment amb aportacions provinents dels ens consorciats, ja sigui en forma de transferències corrents o de capital, aportacions patrimonials o en espècie, amb la finalitat de garantir el finançament de les despeses de funcionament del Consorci.

Els ens consorciats poden fer aportacions voluntàries per finançar activitats o projectes en els termes que acordin amb el Consorci.

31.2 En la mesura que no siguin cobertes pels ingressos propis del Consorci, les entitats consorciades assumeixen les aportacions necessàries per fer front a les despeses de funcionament del Consorci sobre la base dels criteris següents:

a) L'Administració de la Generalitat de Catalunya ha de fer l'aportació majoritària, que ha de ser suficient per cobrir les despeses de funcionament ordinari, les quals inclouen, en tot cas, les despeses de personal.

b) Els altres membres del Consorci han de fer les aportacions, en concepte de quotes o d'aportacions en espècie, necessàries per a la planificació de treball anual i els projectes que ha de desenvolupar el Consorci.

Entre d'altres, tenen la consideració d'aportacions en espècie el compliment dels deures de col·laboració amb el Consorci en la realització de tasques, que estableix l'article 8.2 per a les entitats consorciades, i el compliment dels deures de representació i participació en les activitats del Consorci, que l'article 17.2 estableix per als membres del Consell Rector.

Aquestes quotes de finançament o les aportacions en espècie han de ser concretades anualment pel Consell Rector del Consorci.

Article 32. El pressupost i el pla de treball del Consorci

32.1 El Consell Rector aprova el pressupost anual d'ingressos i despeses.

32.2 El Consorci ha d'elaborar el pla de treball anual, que aprova el Consell Rector, a proposta del Consell Executiu. El pla ha d'indicar la relació d'activitats que s'han d'executar i el seu pressupost.


Capítol 4. Modificació dels Estatuts, exercici del dret de separació i dissolució del Consorci

Article 33. Modificació dels Estatuts

El procediment de modificació estatutària s'inicia per acord del Consell Rector. Qualsevol proposta de modificació l'ha d'aprovar la majoria absoluta del Consell Rector i l'han de ratificar les entitats consorciades. La modificació s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Article 34. Exercici del dret de separació

34.1 Qualsevol de les entitats consorciades pot acordar separar-se del Consorci, amb les condicions següents:

a) Ho ha de fer per mitjà d'un escrit notificat al Consell Rector amb un preavís de tres mesos, i ha de justificar el motiu de la separació.

b) Ha d'estar al corrent dels compromisos adquirits i garantir, si escau, la liquidació de les obligacions pressupostàries aprovades abans d'exercir el dret de separació.

34.2 L'exercici del dret de separació produeix la dissolució del Consorci, excepte en el cas que la resta dels membres n'acordin la continuïtat i segueixin pertanyent al Consorci almenys dues administracions, sense comptar les entitats o els organismes vinculats, d'acord amb la legislació vigent i en la forma establerta en aquests Estatuts.

34.3 Quan l'exercici del dret de separació no comporti la dissolució del Consorci, la Intervenció General de l'Administració d'adscripció ha de calcular la quota de separació, atenent els mateixos criteris que s'han d'aplicar en el cas de la liquidació.

34.4 Si l'Administració que exerceix el dret de separació és l'Administració de la Generalitat de Catalunya, el Consell Rector ha d'acordar l'adscripció del Consorci a una de les administracions que romanguin en el Consorci.

34.5 El Consell Rector ha d'acordar la manera i les condicions en què es paga la quota de separació, si és positiva, així com la manera i les condicions de pagament del deute que correspongui a qui exerceix el dret de separació si la quota és negativa.

Article 35. Dissolució del Consorci

35.1 El Consorci es dissol per acord de les entitats que l'integren o per impossibilitat legal o material de complir els seus objectius. Correspon al Consell Rector acordar-ne la dissolució per la majoria qualificada regulada per l'article 16.3. L'acord de dissolució l'han de ratificar els òrgans competents de les entitats consorciades.

35.2 En l'acord de dissolució s'ha de determinar la manera com s'han de liquidar l'actiu i el passiu i com s'ha de dur a terme la reversió de les obres i les instal·lacions, que, en tot cas, s'han d'incorporar a les entitats consorciades, com a mínim, en la proporció de les aportacions realitzades. Els béns cedits en ús per les entitats integrants del Consorci s'han de retornar.

35.3 El Consell Rector, en adoptar l'acord de dissolució, ha de nomenar un òrgan liquidador, que ha de ser un òrgan o una entitat vinculada a l'Administració d'adscripció o que en depengui.

35.4 L'òrgan liquidador ha de calcular la quota de liquidació que correspon a cada membre del Consorci, d'acord amb la participació que li correspongui en l'equilibri resultant del patrimoni net després de la liquidació. Per calcular el criteri de repartiment, s'han de tenir en compte tant el percentatge de les aportacions que hagi efectuat cada membre del Consorci al fons patrimonial com el finançament concedit cada any.

35.5 El Consell Rector ha d'acordar la forma i les condicions en què ha de tenir lloc el pagament de la quota de liquidació en el supòsit que aquesta resulti positiva.

35.6 Les entitats consorciades poden acordar, amb el vot favorable de tots els membres del Consell Rector, la cessió global d'actius i passius a una altra entitat del sector públic jurídicament adequada amb la finalitat de mantenir la continuïtat de l'activitat i abastar les finalitats del Consorci que s'extingeix. Aquesta cessió implica l'extinció sense liquidació del Consorci i, en conseqüència, l'absorció del personal que hi estigués prestant serveis en el moment de la cessió.


Annex. Les entitats membres del Consorci Catalunya Internacional són les següents:

Ens consorciats

Institucions públiques i entitats associatives de l'àmbit local

1. Generalitat de Catalunya

2. Ajuntament de Barcelona

3. Ajuntament de Tarragona

4. Ajuntament de Girona

5. Ajuntament de Lleida

6. Ajuntament de Viella i Mitjaran

7. Diputació de Barcelona

8. Diputació de Tarragona

9. Diputació de Girona

10. Diputació de Lleida

11. Consell General d'Aran

12. Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM)

13. Federació de Municipis de Catalunya (FMC)

Universitats, escoles de negocis i instituts universitaris de recerca

14. Universitat de Barcelona (UB)

15. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

16. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)

17. Universitat Pompeu Fabra (UPF)

18. Universitat de Lleida (UdL)

19. Universitat de Girona (UdG)

20. Universitat Rovira i Virgili (URV)

21. Universitat Ramon Llull (URL)

22. Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

23. Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC)

24. Universitat Internacional de Catalunya (UIC)

25. Universitat Abat Oliba CEU (UAO CEU)

26. Institut Barcelona d'Estudis Internacionals (IBEI)

27. EADA Business School

28. Barcelona School of Economics (BSE)

Entitats dels sectors econòmic, empresarial, sindical i social

29. Consell General de les Cambres Oficials de Comerç, Indústria i Navegació de Catalunya

30. Foment del Treball Nacional

31. Micro, petita i mitjana empresa de Catalunya (PIMEC)

32. Confederació de Cooperatives de Catalunya

33. Associació Multisectorial d'Empreses (AMEC)

34. Fundació Privada d'Empresaris (FemCAT)

35. Unió General de Treballadors de Catalunya (UGT)

36. Comissions Obreres de Catalunya (CCOO)

37. Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya

38. FC Barcelona


DECRET 112/2024, de 18 de juny, pel qual es modifiquen els Estatuts i la denominació del Patronat Catalunya Món - Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya (PCM-DIPLOCAT), que passa a denominar-se Consorci Catalunya Internacional.

Expedient complet del projecte de decret: Projecte de decret pel qual es modifiquen els Estatuts i la denominació del Patronat Catalunya Món - Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya (PCM-DIPLOCAT), que passa a denominar-se Consorci Catalunya Internacional

Darrera actualització: 04/07/2024